تبیان، دستیار زندگی
«شبگرد»؛ آینه‌ای شکسته در تاریکی جامعه
«شبگرد»؛ آینه‌ای شکسته در تاریکی جامعه
«شبگرد»؛ آینه‌ای شکسته در تاریکی جامعه
«شبگرد» ساخته «فرزاد موتمن» با ساختاری دایره‌ای و روایت‌های خرده‌پیرنگی مخاطب را در چرخه‌ای از تکرار و کشف غوطه‌ور می‌کند. داستان از یک تصادف ساده آغاز می‌شود و با پیشروی روایت هر شخصیت با داستانکی به ظاهر مستقل وارد ماجرا می‌شود. این خرده‌روایت‌ها در نهایت به هم مرتبط شده و تصویری از روابط پیچیده و ناکارآمد انسانی در جامعه‌ای پرتنش را نشان می‌دهد.
طنزهای خنده‌دار یا زنگ خطر برای سینمای اجتماعی؟
طنزهای خنده‌دار یا زنگ خطر برای سینمای اجتماعی؟
طنزهای خنده‌دار یا زنگ خطر برای سینمای اجتماعی؟
در سال‌های اخیر سینمای ایران شاهد سلطه بی‌چون‌وچرای فیلم‌های طنز بر گیشه‌ها بوده است. فیلم‌هایی که با داستان‌های ساده و شوخی‌های دم‌دستی موفق به فروش‌های چشمگیر شده‌اند. از سوی دیگر آثار اجتماعی که زمانی مورد توجه منتقدان و مخاطبان بودند حالا در رقابت با فیلم‌های کمدی به حاشیه رفته‌اند. این تغییر ذائقه آیا ناشی از ضعف سینمای اجتماعی است یا تنها نتیجه نیاز مردم به خنده در شرایط بحرانی؟
"تحریر الشام: Made in USA!”
"تحریر الشام: Made in USA!”
"تحریر الشام: Made in USA!”
سوریه این روزها و همراه با حمات متعدد گروه‌های تروریستی زیربار آتش است، اما دقیقا در سوریه چه خبر است؟ کدام گروه‌ها و با چه پشتوانه‌ای در این کشور فعال شده‌ و در خاک ان پیشروی می‌کنند؟
 در سوریه چه می‌گذرد!
در سوریه چه می‌گذرد!
در سوریه چه می‌گذرد!
طی چند روز گذشته و پس از آتش‌بس در لبنان، حملات غافلگیرانه گروه تروریستی هیئت‌الشام به سوریه، باعث درگیری‌های گسترده‌ای تا شهر حلب شده است. گروه‌های تروریستی که دست‌نشانده کشورهای دیگر هستند..
«نبودنت» فیلمی که نمی‌درخشد
«نبودنت» فیلمی که نمی‌درخشد
«نبودنت» فیلمی که نمی‌درخشد
فیلم «نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی‌حسینی با روایتی عاشقانه با تم مهاجرت تلاش می‌کند به یکی از موضوعات اجتماعی و انسانی روز بپردازد اما با وجود جذابیت اولیه موضوع به‌نظر می‌رسد فیلم در اجرای بخش‌های مختلف خود چندان موفق عمل نکرده است.
سینمای زیرزمینی؛ نمایش تصویر غیرواقعی جشنواره‌پسند!
سینمای زیرزمینی؛ نمایش تصویر غیرواقعی جشنواره‌پسند!
سینمای زیرزمینی؛ نمایش تصویر غیرواقعی جشنواره‌پسند!
سینمای زیرزمینی ایران به‌ویژه از زمان ظهور آن در دهه‌های اخیر همواره با تعاریف متناقض همراه بوده است. این نوع سینما در ابتدا به‌عنوان آثار معترض و مخالف با قوانین کشور معرفی شد اما در طول زمان بیشتر به ابزارهایی برای جلب توجه جشنواره‌های خارجی تبدیل شد. این رویکرد که با دور زدن مجوزهای رسمی و ارائه تصویری اغراق‌آمیز از مشکلات اجتماعی ایران همراه است نه‌تنها به رفع مشکلات واقعی جامعه نمی‌پردازد بلکه در بسیاری از موارد به تشدید بحران‌ها و تحریف واقعیت‌ها منجر می‌شود.
معادل‌های بیگانه‌ساز «فرهنگستان»
معادل‌های بیگانه‌ساز «فرهنگستان»
معادل‌های بیگانه‌ساز «فرهنگستان»
«فرهنگستان زبان و ادب فارسی» برای حفظ هویت ملی و جلوگیری از نفوذ بی‌رویه واژگان بیگانه سال‌هاست که به معادل‌سازی کلمات خارجی پرداخته است. این اقدامی ضروری است، به‌ویژه با توجه به گسترش زبان انگلیسی و چالش‌هایی که زبان فارسی با آن روبه‌روست اما سوال اینجاست که آیا معادل‌سازی به‌تنهایی می‌تواند زبان فارسی را از خطر انقراض نجات دهد؟
چرا معادل‌سازی واژه‌های فرهنگستان ناکام می‌ماند؟
چرا معادل‌سازی واژه‌های فرهنگستان ناکام می‌ماند؟
چرا معادل‌سازی واژه‌های فرهنگستان ناکام می‌ماند؟
فرهنگستان زبان و ادب فارسی با هدف جلوگیری از نفوذ بی‌رویه واژگان بیگانه و تقویت هویت ملی، سال‌هاست که به معادل‌سازی کلمات خارجی می‌پردازد. این اقدام ضروری است، چراکه زبان فارسی در مواجهه با گسترش زبان‌های خارجی به‌ویژه انگلیسی با چالش‌های بزرگی روبه‌روست. اما سوال اینجاست که آیا این تلاش‌ها به‌تنهایی می‌توانند زبان فارسی را از خطر انقراض دور کنند؟
قهرمانان گمشده در سینما
قهرمانان گمشده در سینما
قهرمانان گمشده در سینما
فقدان قهرمان‌های ملی در سینمای ایران یک دغدغه دیرینه است که ریشه در ساختار، سیاست‌ها و اقتصاد سینمایی دارد. باوجود تاریخ غنی و شخصیت‌های اسطوره‌ای ایران، قهرمان‌های واقعی و ملی کمتر به تصویر کشیده شده‌اند.
قهرمان‌های ملی؛ جای خالی در سینمای ایران
قهرمان‌های ملی؛ جای خالی در سینمای ایران
قهرمان‌های ملی؛ جای خالی در سینمای ایران
موضوع «فقدان قهرمان‌های واقعی و ملی» در سینمای ایران نه‌تنها دغدغه‌ای دیرینه برای هنرمندان و منتقدان است، بلکه ریشه‌های عمیقی در ساختار، سیاست‌ها و اقتصاد سینمایی کشور دارد. چرا قهرمان‌های اصیل و ملی، که بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی ما هستند، کمتر به تصویر کشیده می‌شوند؟
پشت‌پرده تجارت نوزادان در قاب سینما
پشت‌پرده تجارت نوزادان در قاب سینما
پشت‌پرده تجارت نوزادان در قاب سینما
فیلم «آنها مرا دوست داشتند» به کارگردانی «محمدرضا رحمانی»، به موضوع حساس خرید و فروش نوزاد و زندگی زوج‌های نابارور پرداخته و با انتخاب این زاویه‌ از رخدادهای اجتماعی تلاش می‌کند عمق درد و رنج خانواده‌هایی را که به فرزندآوری بیولوژیکی قادر نیستند را نشان می‌دهد.
از طمع تا شجاعت در باغ کیانوش
از طمع تا شجاعت در باغ کیانوش
از طمع تا شجاعت در باغ کیانوش
فیلم «باغ کیانوش» که به‌خوبی از رمان محبوبی به همین نام اقتباس شده، روایتی تاثیرگذار و منحصر‌به‌فرد از زندگی در روزهای جنگ تحمیلی ایران و عراق است. این فیلم با تمرکز بر لحظات پرتنش و پویایی داستان در روستایی در همدان، نگاه ظریف و متفاوتی به تأثیر جنگ بر زندگی روزمره مردم دارد به‌ویژه در جایی که حوادث غیرمنتظره و ساده، در کنار وحشت جنگ، کنار هم قرار می‌گیرند و داستانی عمیق و انسانی می‌سازند.
باغ کیانوش نوستالژی دهه شصتی‌ها در سینما
باغ کیانوش نوستالژی دهه شصتی‌ها در سینما
باغ کیانوش نوستالژی دهه شصتی‌ها در سینما
فیلم «باغ کیانوش»، اقتباسی از رمان محبوبی به همین نام، داستانی تاثیرگذار از روزهای جنگ تحمیلی ایران و عراق را روایت می‌کند. این اثر با تمرکز بر لحظات پرتنش و واقعیت‌های زندگی در روستایی در همدان، به زیبایی تأثیر جنگ بر زندگی روزمره مردم را به تصویر می‌کشد. در این فیلم، حوادث غیرمنتظره با ترس و تنش‌های جنگ ترکیب شده و داستانی عمیق و انسانی شکل می‌گیرد.
هنر در خدمت عدالت؛ تحریم نهادهای فرهنگی اسرائیلی
هنر در خدمت عدالت؛ تحریم نهادهای فرهنگی اسرائیلی
هنر در خدمت عدالت؛ تحریم نهادهای فرهنگی اسرائیلی
اخیرا یک نامه‌ عمومی که توسط بیش از ۱۰۰۰ نویسنده امضا شده، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این نامه خواستار بایکوت نهادهای فرهنگی رژیم صهیونیستی شده و نویسندگان معروفی مانند نائومی کلاین و ریچل کوشنر در میان امضا‌کنندگان آن هستند.